![]() |
Pojazdy hybrydowe i elektryczne w praktyce warsztatowej. Budowa, działanie, podstawy obsługi |
Cena: 67.00 zł |
Autor: | Torsten Schmidt, |
ISBN: | 978-83-206-2011-5 |
Wydawnictwo: | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ |
Ilość stron: | 172 |
Ilość rysunków: | 162 |
Tłumacz: | Marek Chalecki |
Format: | B5 |
Oprawa: | miękka |
Seria: | W praktyce warsztatowej |
Fachowy, bogato ilustrowany poradnik, zawierający opisy budowy i działania hybrydowych i elektrycznych układów napędowych stosowanych w pojazdach oraz podstawowe informacje dotyczące ich obsługi i sprawdzania.
Opisano w nim cechy pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz zarys rozwoju tych pojazdów. Scharakteryzowano poszczególne rodzaje hybrydowych układów napędowych (mikrohybrydę, niepełny napęd hybrydowy, pełny napęd hybrydowy, napęd hybrydowy ładowany z sieci elektrycznej), jak również napęd elektryczny i napęd z ogniwami paliwowymi pojazdów zasilanych wodorem. Uwzględniono także tryby jazdy pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz przepływ mocy i strategie sterowania w tych pojazdach z uwzględnieniem odzyskiwania energii hamowania. Objaśniono sposób działania każdego rodzaju układu napędowego i przedstawiono podstawowe różnice między nimi. Na przykładach omówiono poszczególne odmiany napędu hybrydowego (napęd równoległy ze sprzęgłem odłączającym silnik spalinowy i bez tego sprzęgła, napęd szeregowy, napęd o rozdzielonej mocy, napęd o rozdzielonych osiach oraz napęd mieszany). Dużo miejsca poświęcono opisowi budowy i działania układu wysokiego napięcia jako całości oraz poszczególnych jego elementów. Uwzględniono także niezbędne zmiany konstrukcyjne w innych układach pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Opisano też napęd przy użyciu ogniw paliwowych, hybrydowy napęd spalinowo-pneumatyczny oraz pokładową instalację elektryczną o napięciu 48 V w pojazdach hybrydowych.
Część praktyczną książki poświęcono obsłudze pojazdów hybrydowych i elektrycznych zasilanych wysokim napięciem z uwzględnieniem wymaganych uprawnień. Opisano sposób rozłączania układu wysokiego napięcia oraz dokonywanie pomiarów rezystancji izolacji i wyrównania potencjałów. Podano także wskazówki dotyczące obsługi baterii wysokonapięciowych oraz wiele innych uwag eksploatacyjnych, dotyczących m.in. mycia silnika, prac lakierniczych, holowania i obsługi klimatyzacji w pojazdach zasilanych wysokim napięciem.
Poradnik ten stanowi pożyteczne źródło wiedzy dla inżynierów i techników o specjalności samochodowej, mechaników, elektromechaników i mechatroników samochodowych, pracowników niezależnych warsztatów i stacji obsługi samochodów, studentów wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniów średnich szkół technicznych o profilu samochodowym oraz użytkowników samochodów o pewnym przygotowaniu technicznym.
Opisano w nim cechy pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz zarys rozwoju tych pojazdów. Scharakteryzowano poszczególne rodzaje hybrydowych układów napędowych (mikrohybrydę, niepełny napęd hybrydowy, pełny napęd hybrydowy, napęd hybrydowy ładowany z sieci elektrycznej), jak również napęd elektryczny i napęd z ogniwami paliwowymi pojazdów zasilanych wodorem. Uwzględniono także tryby jazdy pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz przepływ mocy i strategie sterowania w tych pojazdach z uwzględnieniem odzyskiwania energii hamowania. Objaśniono sposób działania każdego rodzaju układu napędowego i przedstawiono podstawowe różnice między nimi. Na przykładach omówiono poszczególne odmiany napędu hybrydowego (napęd równoległy ze sprzęgłem odłączającym silnik spalinowy i bez tego sprzęgła, napęd szeregowy, napęd o rozdzielonej mocy, napęd o rozdzielonych osiach oraz napęd mieszany). Dużo miejsca poświęcono opisowi budowy i działania układu wysokiego napięcia jako całości oraz poszczególnych jego elementów. Uwzględniono także niezbędne zmiany konstrukcyjne w innych układach pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Opisano też napęd przy użyciu ogniw paliwowych, hybrydowy napęd spalinowo-pneumatyczny oraz pokładową instalację elektryczną o napięciu 48 V w pojazdach hybrydowych.
Część praktyczną książki poświęcono obsłudze pojazdów hybrydowych i elektrycznych zasilanych wysokim napięciem z uwzględnieniem wymaganych uprawnień. Opisano sposób rozłączania układu wysokiego napięcia oraz dokonywanie pomiarów rezystancji izolacji i wyrównania potencjałów. Podano także wskazówki dotyczące obsługi baterii wysokonapięciowych oraz wiele innych uwag eksploatacyjnych, dotyczących m.in. mycia silnika, prac lakierniczych, holowania i obsługi klimatyzacji w pojazdach zasilanych wysokim napięciem.
Poradnik ten stanowi pożyteczne źródło wiedzy dla inżynierów i techników o specjalności samochodowej, mechaników, elektromechaników i mechatroników samochodowych, pracowników niezależnych warsztatów i stacji obsługi samochodów, studentów wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniów średnich szkół technicznych o profilu samochodowym oraz użytkowników samochodów o pewnym przygotowaniu technicznym.
Wstęp 7
1. Pojazdy hybrydowe 9
1.1. Cechy pojazdu hybrydowego 9
1.2. Cechy hybrydowego pojazdu elektrycznego 9
1.3. Definicja wysokiego napięcia w pojazdach 10
2. Zarys rozwoju pojazdów hybrydowych i elektrycznych 11
2.1. Pierwsze pojazdy elektryczne 11
2.2. Pierwsze pojazdy hybrydowe 12
2.3. Współcześni czołowi producenci pojazdów hybrydowych i elektrycznych 12
3. Charakterystyka pojazdów hybrydowych i elektrycznych 15
3.1. Napęd mikrohybrydowy 15
3.2. Niepełny napęd hybrydowy 15
3.3. Pełny napęd hybrydowy 18
3.4. Napęd hybrydowy ładowany z sieci elektrycznej (plug-in) 19
3.5. Napęd elektryczny 23
3.6. Napęd z ogniwami paliwowymi 25
3.7. Tryby jazdy pojazdów hybrydowych i elektrycznych 26
4. Odmiany napędu hybrydowego 32
4.1. Równoległy napęd hybrydowy 32
4.2. Szeregowy napęd hybrydowy (Range Extender) 37
4.3. Napęd hybrydowy o rozdzielonej mocy (szeregowo-równoległy) 43
4.4. Napęd hybrydowy o rozdzielonych osiach 51
4.5. Wszystkie odmiany napędu hybrydowego w jednym pojeździe
1. Pojazdy hybrydowe 9
1.1. Cechy pojazdu hybrydowego 9
1.2. Cechy hybrydowego pojazdu elektrycznego 9
1.3. Definicja wysokiego napięcia w pojazdach 10
2. Zarys rozwoju pojazdów hybrydowych i elektrycznych 11
2.1. Pierwsze pojazdy elektryczne 11
2.2. Pierwsze pojazdy hybrydowe 12
2.3. Współcześni czołowi producenci pojazdów hybrydowych i elektrycznych 12
3. Charakterystyka pojazdów hybrydowych i elektrycznych 15
3.1. Napęd mikrohybrydowy 15
3.2. Niepełny napęd hybrydowy 15
3.3. Pełny napęd hybrydowy 18
3.4. Napęd hybrydowy ładowany z sieci elektrycznej (plug-in) 19
3.5. Napęd elektryczny 23
3.6. Napęd z ogniwami paliwowymi 25
3.7. Tryby jazdy pojazdów hybrydowych i elektrycznych 26
4. Odmiany napędu hybrydowego 32
4.1. Równoległy napęd hybrydowy 32
4.2. Szeregowy napęd hybrydowy (Range Extender) 37
4.3. Napęd hybrydowy o rozdzielonej mocy (szeregowo-równoległy) 43
4.4. Napęd hybrydowy o rozdzielonych osiach 51
4.5. Wszystkie odmiany napędu hybrydowego w jednym pojeździe
Kategorie:
Motoryzacja-Sam Naprawiam,